Przez lata obecności na motoryzacyjnym rynku, poszczególne marki samochodów zdążyły zbudować wokół siebie spore rzesze entuzjastów. Wielu kierowców przywiązuje się do danej marki do tego stopnia, że ewentualna zmiana samochodu wchodzi w grę wyłącznie na model tego samego producenta. W ostatnich latach możemy jednak zauważyć znaczące zmiany, jakie wprowadzają kolejne koncerny motoryzacyjne. Zmiany nazwy, logotypu to zaledwie drobnostka w porównaniu do fuzji pomiędzy spółkami, czy likwidacją poszczególnych marek. Jak ewoluowały marki samochodów w ostatnich latach? Co warto wiedzieć? Oto krótki przewodnik po najważniejszych wydarzeniach z branży motoryzacyjnej!

Elektryfikacja, czyli nowy kierunek rozwoju

Stale zaostrzające się normy emisji spalin oraz presja ze strony rządzących sprawiły, że marki samochodowe były zmuszone do natychmiastowego rozpoczęcia prac nad nowymi, w pełni elektrycznymi (lub przynajmniej hybrydowymi) pojazdami. Dążenia ku zero emisyjności motywują producentów do projektowania samochodów o coraz to większym zasięgu i coraz większej funkcjonalności. Początkowo poziom rozwoju technologii pozwalał stworzyć pojazd zdolny do pokonania zaledwie kilkudziesięciu kilometrów na jednym ładowaniu. Ponadto w większości były to małe modele z segmentów A i B. Dzisiejsze samochody elektryczne są już znacznie bardziej funkcjonalne i praktyczne. Elektryfikacja zawitała już nawet do masywnych SUV-ów czy aut dostawczych. Co więcej, współcześnie produkowane „elektryki” są w stanie pokonać nawet pół tysiąca kilometrów bez ładowania. Niestety, ta technologia wciąż wymaga rozwoju, by móc w zupełności zastąpić tradycyjne paliwa. Co ciekawe, wielu producentów deklaruje, że już w ciągu najbliższych kilku lat na stałe zrezygnują z produkcji samochodów wyposażonych w silniki benzynowe, czy też wysokoprężne. Ich miejsce mają zająć nowoczesne, elektryczne lub wodorowe rozwiązania.

Crossovery i SUV-y, czyli liderzy rankingów sprzedaży

Zaledwie 10, może 15 lat temu zdecydowana większość klientów decydowała się na zakup niewielkich, kompaktowych hatchbacków lub ogromnych, pojemnych i funkcjonalnych kombi. Pierwsza propozycja kierowana była głównie do kierowców, którzy użytkują swój pojazd na co dzień, poruszając się po mieście. Z kolei obszerne kombi, które zapewniały ogrom przestrzeni w środku, to doskonałe rozwiązanie dla rodzin z dziećmi. Dziś sytuacja na rynku nowych i używanych samochodów kształtuje się nieco inaczej. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się pojazdy typu crossover, czy też SUV. Klienci cenią w nich takie cechy jak większy prześwit, czy napęd na cztery koła. Te zalety są szczególnie istotne w sytuacji, gdy poza codziennym, miejskim użytkowaniem, regularnie korzystamy z nieutwardzonych dróg. SUV czy crossover może więc być doskonałym rozwiązaniem dla osób, które mieszkają pod miastem lub wolne chwile lubią spędzać na aktywnej rekreacji z dala od miejskiego zgiełku. Oczywiście zarówno crossovery, jak i SUV-y zajęły istotną część rynku nowych samochodów, podbierając całkiem spore grono kierowców, którzy do tej pory preferowali standardowe, typowo osobowe, nisko zawieszone samochody. Czy to dobrze? A może jednak źle? Trudno powiedzieć, jednak pewnym jest, że każda marka samochodów posiada dziś w swojej ofercie uterenowione modele aut.

Wielka fuzja koncernów

Kto by pomyślał, że Peugeot, Fiat i Dodge mogą należeć do jednego koncernu? Niemożliwe? A jednak! W 2021 roku w wyniku połączenia spółek Chrysler Automobiles i Groupe PSA powstał koncern Stellantis, w którego skład wchodzą producenci z Francji, Włoch oraz Stanów Zjednoczonych. Wśród marek należących do korporacji możemy wymienić następującą listę producentów, którzy aktywnie działają w branży motoryzacyjnej:

  • Abarth,
  • Alfa Romeo,
  • Chrysler,
  • Citroën,
  • Dodge,
  • DS,
  • Fiat,
  • Jeep,
  • Lancia,
  • Leapmotor,
  • Maserati,
  • Opel,
  • Peugeot,
  • RAM,
  • Vauxhall.

Tak duża różnorodność marek wchodzących w skład koncernu sprawia, że Stellantis jest obecnie jedną z największych motoryzacyjnych korporacji. Samochody wspomnianych wyżej producentów trafiają do klientów na całym globie – od państw europejskich, przez Amerykę Północną i Południową, aż po rynek azjatycki (dla przykładu Leapmotor jest producentem aut wyłącznie na potrzeby klientów z Chin).

Oto producenci samochodów, którzy w ostatnich latach osiągnęli rynkowy sukces

Obecnie czołowe pozycje w rankingach popularności coraz częściej zajmują samochody marek, które jeszcze kilkanaście lat temu pozostawały praktycznie niewidoczne na polskich, czy zagranicznych drogach. Dobrym przykładem jest Dacia, w przypadku której rynkowy sukces rozpoczął się w momencie wprowadzenia budżetowego modelu Logan. Dawniej na hasło „Dacia” zareagować mogli wyłącznie miłośnicy klasycznej motoryzacji, bowiem rumuński producent przez lata pozostawał wierny dawnej, dobrze sprawdzonej, lecz równie przestarzałej technologii. Współpraca z Renault i wprowadzenie nowych modeli, takich jak wspomniany Logan, Sandero czy Duster, zapewniły firmie ogromną popularność i szybki wzrost wyników finansowych. Dziś samochody z logotypem Dacii cenione są przede wszystkim za korzystny stosunek ceny do jakości, a ich popularność widać doskonale na ulicach, czy parkingach.

Podobnie sytuacja kształtowała się w przypadku przedstawicieli koreańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Mowa tu o dwóch producentach, którymi są Kia oraz Hyundai. Pomimo iż samochody tych marek były stosunkowo częstym widokiem na ulicach, ich popularność nigdy nie była duża, a renoma owych firm praktycznie nie istniała. Dopiero kilkanaście lat temu obaj producenci odnotowali gwałtowny rozwój. Taka sytuacja to efekt wprowadzenia nowych modeli – Kii Cee’d oraz Hyundaia i30. Kompaktowe samochody cieszyły się ogromnym zainteresowaniem ze względu na trwałe i wydajne jednostki napędowe, dobre wyposażenie, sporą przestrzeń we wnętrzu oraz przede wszystkim – przystępną cenę. Obecnie kolejne modele, czy generacje koreańskich marek błyskawicznie stają się rynkowymi bestsellerami!

Marki samochodowe, które zniknęły z rynku

Kiedy w 2011 roku światowe media obiegła informacja o upadłości marki Saab, wywołało to niemałe zamieszanie wśród komentatorów, jak i opinii publicznej. W końcu mało który spośród licznych producentów aut całkowicie zniknął z rynku. Jak pokazują ostatnie lata, jest znacznie więcej marek, które zostały zlikwidowane lub zawieszone, a co za tym idzie już od dłuższego czasu pozostają w cieniu przemysłu motoryzacyjnego. Marki samochodów, które zniknęły z rynku to między innymi:

  • Pontiac (zlikwidowany w 2009 roku),
  • Saturn (zlikwidowany w 2010 roku),
  • Hummer (zawieszony w 2010 roku),
  • Mercury (zawieszony w 2011 roku),
  • Daewoo (zlikwidowane w 2011 roku),
  • Saab (zlikwidowany w 2016 roku),

Część spośród wymienionych wyżej producentów to firmy, które wchodzą w skład dużych koncernów motoryzacyjnych. W tak ogromnych korporacjach liczą się przede wszystkim wyniki finansowe, dlatego jeżeli dana spółka nie przynosi założonych zysków, należy ją sprzedać lub zlikwidować. Niektóre firmy w ręce nowych właścicieli, którzy w pewnym stopniu kontynuują tradycję marki. O innych wciąż słyszymy pogłoski, jakoby miały powrócić na rynek i znów dostarczać samochody no nowych klientów. Czas pokaże, czy któraś spośród nieistniejących dziś marek powróci na rynek i zdoła zbudować wokół siebie zainteresowanie klientów.

Jak ewoluowały marki samochodów w ostatnich latach? – podsumowanie

Powyższe przykłady pokazują, jak wiele zmieniło się na rynku motoryzacyjnym w ciągu ostatnich kilku, czy kilkunastu lat. Nie wszystkie marki, które w przeszłości często cieszyły się ogromną sławą, zdołały przetrwać po dziś dzień. Z kolei inni producenci zdołali osiągnąć rynkowy sukces startując niemalże od zera. Dziś główne kierunki rozwoju, obierane przez producentów samochodów to przede wszystkim elektryfikacja, czy też poszukiwanie innych, alternatywnych źródeł napędu. Pewne jest to, że wszystko się zmienia, w raz z nowościami na rynku swój rozwój kontynuują także najwięksi gracze branży motoryzacyjnej.