Samochód można dzisiaj kupić w atrakcyjnie niskich cenach. Trzeba mieć jednak świadomość tego, że nie wystarczy tylko samochodu kupić, ale należy dążyć do tego, aby utrzymać go w dobrym stanie. Regularne wizyty w serwisie samochodowym to jedno. Trzeba pamiętać także o tym, aby wymieniać płyny eksploatacyjne, które odpowiadają m.in. za bezpieczeństwo jazdy. Jednym z takich płynów jest ten, który dedykowany jest dla chłodnicy. Co należy wiedzieć o płynie chłodniczym?

Płyn chłodniczy – co należy wiedzieć na jego temat?

O tym, że każdy samochód taki płyn w sobie ma, wie każda osoba, która przygotowuje się do tego, aby zdać egzamin na prawo jazdy. To jedno z pytań, które można usłyszeć od egzaminatora.

Warto jednak omówić sobie z czego składa się chłodnica, aby mieć większą świadomość tego, za co taki płyn naprawdę odpowiada. Chłodnica składa się z następujących elementów:

  • pompa wody,
  • termostat,
  • przewody łączące poszczególne elementy,
  • płyn chłodniczy,
  • chłodnica.

W całym układzie pojawiać się będzie nadmiar energii cieplnej. To właśnie płyn ma za zadanie odprowadzić ten nadmiar, dzięki czemu wszystkie elementy mogą prawidłowo pracować. Jednostka napędowa będzie miała zapewnione optymalne warunki pracy. W efekcie (o ile inne części nie uległy usterce) cały samochód będzie pracował bez zarzutu. Jeżeli płyn nie będzie odprowadzał tego nadmiaru temperatury, może dojść do uszkodzenia ważnych elementów, a w efekcie do unieruchomienia pojazdu mechanicznego.

Różne rodzaje płynów chłodniczych

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że na rynku aktualnie można dostać kilka rodzai płynów chłodniczych. Zanim jednak zostaną omówione, należy zwrócić uwagę na ich skład, ponieważ to on jest odpowiedzialny za jego funkcje.

W jego składzie znaleźć można najczęściej ok. 50% glikolu propylenowego lub etylowego. Ich zadaniem jest ochrona przed zamarzaniem płynu w układzie podczas ujemnych temperatur. Pozostałe elementy, które można znaleźć w składzie, są odpowiedzialne za zapewnienie odpowiedniej ochrony, dzięki czemu kamień i korozja nie będą osadzać się na poszczególnych elementach.

Jakie rodzaje płynów chłodniczych aktualnie można dostać na rynku? Oto ich lista:

  • HOAT, Hybrid Organic Acid Technology – jedna z najnowszych propozycji, która aktualnie dostępna jest na rynku. Co za tym idzie, są to najdroższe płyny chłodnicze. Jednak dzięki temu można być pewnym tego, że chłodnica oraz inne elementy będą mieć zapewnioną maksymalną ochronę przed korozją. Płyny tego typu powstały na bazie wcześniej występujących produktów – IAT i OAT. Producenci postanowili połączyć cechy tych dwóch produktów, aby móc zapewnić najlepsze płyny chłodnicze. Można go używać praktycznie przy każdym typie silnika.
  • IAT, czyli Inorganic Additive Technology – wyróżniają się tym, że w ich składzie można znaleźć dodatki nieorganiczne. Dedykowane są do starszych silników. Takich, gdzie używa się aluminiowej głowicy, żeliwnego bloku silnika, jak również lutowania z ołowiu. Nie należy jednak ten płyn do polecanych, ponieważ jego dłuższe użytkowanie może doprowadzić do powstawania złogów w chłodnicy. Aby zapobiec tego typu sytuacjom, taki płyn należy wymieniać co dwa lata.
  • OAT, czyli Organic Acid Technology – wyróżnia się tym, że w jego składzie znaleźć można kwasy organiczne. Są one polecane z tego względu, że są w stanie zapewnić większą tolerancję szerszego zakresu temperatur od preparatów IAT. Jeżeli chodzi o wymianę, to należy to robić średnio na 4 do 5 lat. Polecane do nowszych pojazdów, gdzie ma się do czynienia z aluminiowym blokiem i głowicą silnika.

Czy mogę samodzielnie wymienić płyn chłodniczy?

Wszystko tak naprawdę uzależnione jest od tego, czy ktoś ma odpowiednią wiedzą, aby stwierdzić, gdzie taki płyn można znaleźć oraz, czy ma na to odpowiednią ilość czasu.

Podstawowa zasada – płyn chłodniczy ZAWSZE należy wymieniać na chłodnym silniku. Jeżeli ktoś dopiero wrócił autem do domu, musi poczekać kilka godzin lub najlepiej do następnego dnia. Nigdy nie można wymieniać płynu wtedy, kiedy chłodnica jest gorąca, ponieważ bardzo łatwo o poparzenie.

Zanim jednak dojdzie do wymiany płynu chłodniczego, należy przygotować:

  • lejek,
  • pojemnik, gdzie będzie można wlać stary płyn, najlepiej o pojemności kilku litrów, żeby całość mogła się swobodnie zmieścić,
  • wodę destylowaną,
  • nowy płyn chłodniczy, zawsze należy zwrócić uwagę na zalecenia producenta, aby mieć pewność, że używa się dobrego płynu.

Warto również pomyśleć o tym, aby przed wlaniem nowego płynu, użyć preparatu płuczącego. Pomaga on chłodnicę zachować w lepszej kondycji.

Jak wymienić płyn chłodniczy?

Jest to proces, który tak naprawdę obejmuje cztery kroki, więc nawet laicy będą w stanie poradzić sobie z takim tematem.

Krok pierwszy

W pierwszej kolejności należy otworzyć korek chłodnicy i zbiornika wyrównawczego. W dolnej części chłodnicy znajduje się również otwór spustowy, który także należy odkręcić. Dzięki temu stary płyn będzie mógł wypłynąć do uszykowanego wcześniej pojemnika. UWAGA! Nigdy nie można dopuścić do tego, aby stary płyn wylać do kanalizacji. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, całość należy poddać właściwej utylizacji.

Przy okazji wymiany płynu, warto sprawdzić, czy w całym układzie nie ma do czynienia z nieszczelnościami, które mogą doprowadzić do większej usterki.

Krok drugi

Czas na to, aby układ chłodniczy wypłukać. Można to zrobić przy pomocy samej wody destylowanej lub jej z dodatkiem preparatu płuczącego. Przygotowaną mieszankę należy umieścić w środku. Następnie zamknąć otwór spustowy i zawór chłodnicy. Przy odpalonym samochodzie, należy uruchomić nawiew na maksymalną moc i temperaturę. Pojazd w takim stanie należy pozostawić na okres ok. 20 minut. Potem można auto wyłączyć. Znowu jednak trzeba będzie poczekać aż samochód ostygnie, aby zawartością chłodnicy się nie poparzyć.Płyn, który znajduje się w środku należy wylać tak jak w kroku pierwszym.

Krok trzeci

Czas na to, aby nalać nowego płynu chłodniczego. Trzeba zadbać o to, aby płyn chłodniczy nalać do maksymalnego poziomu. Nie należy go przekraczać. Wystarczy spojrzeć na kontrolkę, aby móc ocenić, czy poziom maksymalny został przekroczony. Po wlaniu płynu, należy uruchomić cały nawiew. Trzeba obserwować poziom płynu na zbiorniczku wyrównawczym. Poziom będzie się na początku obniżał, więc płyn należy dolać. Sytuację należy powtarzać aż do momentu, kiedy dolany preparat będzie utrzymywał się na stałym poziomie.

Krok czwarty

Czas na to, aby odpowietrzyć cały układ chłodzenia. Dzięki temu będzie można doprowadzić do eliminacji pęcherzów powietrza, jakie mogą znajdować się w obiegu. Nie zajmuje to dużo czasu, ale dzięki temu będzie można zapewnić optymalną pracę całego układu. Odpowietrzenie całego układu należy robić przy odkręconym korku zbiorniczka wyrównawczego z płynem. Potem dopiero można uruchomić silnik obserwując płyn chłodniczy (z odpowiedniej odległości!).

Co jakiś czas będzie trzeba dolewać płynu. Na pewno będą pojawiać się pęcherzyki powietrza, jednak z czasem będzie ich coraz mniej. Uwaga! Ważne jest to, aby pilnować temperatury płynu chłodniczego – o czym informuje odpowiedni wskaźnik. Odpowietrzanie można robić maksymalnie do 90 stopni. Jeżeli temperatura będzie większa, cały proces odpowietrzania należy natychmiast zakończyć.

O czym nie można zapomnieć?

Już wszyscy wiedzą, że podczas wymiany płynu, ze względu na wysoką temperaturę, należy zachować odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Jednak to nie jedyna zasada, której należy przestrzegać.

Następna informuje o tym, że nigdy do chłodnicy nie powinno wlewać się wody. M.in. z tego względu, że zawiera ona szkodliwe związki (np. chlor), które mogą mieć szkodliwy wpływ na działanie poszczególnych podzespołów.

Nie powinno się także mieszać różnych preparatów do chłodnicy. Fakt, niektóre są zalecane do tworzenia mieszanki, ale jednak lepiej unikać takich rzeczy, aby móc zachować chłodnicę w dobrym stanie.

Tylko dzięki temu na każdym kilometrze będzie można cieszyć się maksymalnym komfortem jazdy i sprawnym pojazdem mechanicznym.