Auta powypadkowe to standard na polskich drogach, Bardzo często są ściągane do nas z zagranicy. Co, jednak jeśli to Twoje auto stanie się uszkodzone i osiągnie ten tytułowy status. Czy ubezpieczyciel zawsze podejmuje decyzję o naprawianiu bądź nie naprawianiu? Czytaj dalej i poznaj odpowiedź. 

Czym jest szkoda całkowita?

Szkoda całkowita to sytuacja, w której wartość naprawy pojazdu przekracza 100% wartości pojazdu przed zdarzeniem. W przypadku ubezpieczeń OC taki próg jest stały, natomiast w przypadku AC jest ustalany w warunkach umowy ubezpieczenia i wynosi zwykle 70% ceny pojazdu.

Co dzieje się przy szkodzie całkowitej

W przypadku szkody całkowitej ubezpieczyciel nie pokrywa kosztów naprawy pojazdu, ale wypłaca odszkodowanie, które ma być zadośćuczynieniem, za to, że pojazd nie będzie już mógł wrócić na drogi publiczne. 

W przypadku szkody całkowitej naprawa pojazdu nie jest możliwa. Auta powypadkowe przy szkodzie całkowitej muszą zostać zezłomowane, bądź rozebrane na części. Koszt złomowania z założenia również powinien ponieść ubezpieczyciel

Szkoda całkowita może być niemożliwa do uniknięcia, gdy auta powypadkowe okazują się już faktycznie niemożliwe do naprawy, ze względu na szkody wpływające na integralność pojazdu. 

Dopuszczenie takiego samochodu ponownie do ruchu drogowego mogłoby być nieodpowiedzialne. 

Dlaczego szkoda całkowita jest korzystna dla ubezpieczyciela

Dla ubezpieczyciela szkoda całkowita jest korzystna, ponieważ koszt likwidacji samochodu jest znacznie niższy niż koszty naprawy. Ponadto wartość, którą wypłaca ubezpieczyciel za auta powypadkowe, często nie ma wiele wspólnego z rzeczywistą wartością pojazdu

Zwyczajnie postara się nią zaniżyć. Z tego powodu ubezpieczyciel prawie zawsze będzie starał się, aby szkoda została zakwalifikowana jako całkowita.

Nie daj się oszukać

Niestety, niektóre firmy nieuczciwie kwalifikują szkodę jako całkowitą, mimo że powinna być częściowa. Na szczęście praktyki ubezpieczycieli w tym zakresie uległy poprawie, ale nadal pojawiają się problemy. 

Klient ma prawo do naprawy pojazdu do 100% jego wartości przed zdarzeniem w przypadku szkód z OC komunikacyjnego.

Gdzie szukać pomocy?

Wiele ubezpieczycieli rezygnuje już z praktyki stosowania różnych kryteriów wyceny kosztów naprawy w zależności od tego, czy jest to ubezpieczenie komunikacyjne czy też ubezpieczenie AC. 

Jeśli uważasz, że decyzja jest nieprawidłowa, a auto nie powinno zostać uznane za podlegające szkodzie całkowitej, to możesz skontaktować się z ubezpieczycielem i spróbować wyjaśnić sytuację

W przypadku braku porozumienia możesz skorzystać z pomocy organizacji branżowych lub skontaktować się z rzecznikiem ubezpieczeniowym. Możesz również zwrócić się do sądu lub organizacji mediacyjnej w celu rozwiązania sporu.

Czy ubezpieczyciel zawsze podejmuje decyzję w przypadku aut powypadkowych?

Nie, ubezpieczyciel nie zawsze podejmuje decyzję w sprawie samochodu powypadkowego. W niektórych przypadkach konieczne może być dodatkowe badanie lub ekspertyza, aby określić stopień uszkodzenia i koszt naprawy. 

W takich sytuacjach ubezpieczyciel może współpracować z warsztatem samochodowym, aby uzyskać dodatkowe informacje i podjąć właściwą decyzję.

Auta powypadkowe — co decyduje o ich powrocie na drogi? 

Decyzję o powrocie na drogi auta powypadkowe podejmuje inspektor ubezpieczeniowy po dokonaniu oceny stanu pojazdu i wyceny naprawy. 

Po uzyskaniu informacji o kosztach naprawy i ocenie, czy pojazd jest bezpieczny i spełnia wymagania techniczne, ubezpieczyciel może zdecydować o powrocie auta do użytku. W przypadku, gdy koszty naprawy są zbyt wysokie w stosunku do wartości pojazdu, ubezpieczyciel może zdecydować o jego złomowaniu.

Jakie uszkodzenia gwarantują szkodę całkowitą?

Uszkodzenia, które zagrażają bezpieczeństwu pojazdu lub jego strukturalnej integralności, takie jak poważne uszkodzenia nadwozia, pokrzywione podwozie lub zerwane wiązania konstrukcyjne, często są uznawane za szkody całkowite. 

Inne czynniki, takie jak koszt naprawy i wartość rynkowa pojazdu przed wypadkiem, także są brane pod uwagę przy ocenie czy dana szkoda jest całkowita czy częściowa.

Czy szkoda całkowita może się opłacać ubezpieczonemu?

Tak, w przypadku szkody całkowitej ubezpieczyciel zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania, które może się opłacać ubezpieczonemu, szczególnie jeśli wartość pojazdu po uszkodzeniu jest niższa niż koszt jego naprawy. 

Auta powypadkowe, w których doszło do uszkodzeń integralnych, bądź już przed wypadkiem były w jakimś stopniu uszkodzone (przykładowo rdza zaburzająca integralność konstrukcji auta) mogą wręcz zwrócić się z nawiązką, jeśli ubezpieczyciel wypłaci szkodę całkowitą

Czy pojazd można ocalić przed złomowaniem?

Tak, pojazd można ocalić przed złomowaniem, jeśli jego właściciel nie zgadza się na uznanie szkody za całkowitej lub chce go naprawić i dalej użytkować. 

W takim przypadku właściciel powinien zgłosić takie życzenie do swojego ubezpieczyciela i uzyskać jego zgodę na to, aby móc przeprowadzić naprawę pojazdu. 

Niektórzy ubezpieczyciele będą wymagać, aby naprawa została przeprowadzona przez ich autoryzowane warsztaty, a innym razem właściciel może wybrać warsztat swojego wyboru.

Podsumowanie

Podsumowując, szkoda całkowita jest korzystna dla ubezpieczyciela, ponieważ likwidacja jest tańsza niż szkoda częściowa, czy bardzo poważne naprawy. 

Jednak nie zawsze jest to korzystne rozwiązanie dla konsumenta. W takim przypadku warto dokładnie przemyśleć swoją decyzję i skonsultować się z ekspertem. W przypadku nieuczciwych praktyk ze strony ubezpieczyciela konsument ma prawo dochodzić swoich roszczeń

Pamiętajmy, że oprócz strat materialnych powstają również straty niematerialne, za które ubezpieczyciel może być zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Zawsze warto zachować ostrożność i zapoznać się z umową ubezpieczenia, by mieć pełną świadomość swoich praw i obowiązków w razie wystąpienia szkody. Wszelkie wątpliwości należy konsultować ze specjalistą w dziedzinie ubezpieczeń, by uniknąć nieporozumień i niekorzystnych sytuacji.

Z drugiej strony nie zapominajmy też, że czasami auta powypadkowe faktycznie nie są warte naprawy, nawet z perspektywy właściciela ubezpieczenia i pojazdu.