Przebieg samochodu to jedna z najważniejszych rzeczy jeśli chodzi o ustalenie jego stanu oraz wartości. Ilość przebytych tysięcy kilometrów ma bowiem zasadniczy wpływ na zużycie silnika, elementów układu napędowego, zawieszenia, a także wnętrza. To główna miara tego, jak intensywnie auto było eksploatowane na przestrzeni lat. Ponieważ przebieg jest kluczowy przy ustalaniu wartości auta używanego, bardzo ważne jest dokładne jego sprawdzenie przed kupnem. Nie zastąpi to fachowych oględzin faktycznego stanu zużycia, jednak trzeba przyznać że cyfra na liczniku to również jeden z podstawowych sposobów na negocjację ostatecznej ceny pojazdu.
Dlaczego warto weryfikować przebieg kupowanego auta
Teoria mówi, że przebieg wyświetlony na licznikach powinien powiedzieć nam całą prawdę o tym, w jakim stanie auto kupujemy. Okazuje się jednak, że wcale nie musi to być takie oczywiste. Oprócz nierzadkiego zjawiska manipulacji przy wyświetlanym przebiegu, może też dojść do zmiany wartości na zegarach z powodu chociażby ich wymiany. Nie jest więc tak, że każda rozbieżność ze stanem faktycznym musi oznaczać, że sprzedawca usiłuje nas oszukać. Nigdy jednak nie należy być ufnym w stu procentach, zwłaszcza gdy kupujemy auto warte kilkadziesiąt tysięcy złotych. Nie jest to mała suma, a więc będzie nam łatwiej ją wydać będąc pewnym tego, co kupujemy. Skoro wiemy już, że przebieg na liczniku nie zawsze musi zgadzać się z rzeczywistością, warto sięgnąć po inne powszechnie dostępne dane.
Sprawdzenie historii przeglądów technicznych
Od roku 2014 w polskiej bazie danych o historii samochodów można znaleźć wpisy o przebiegach, które zapisywane są podczas przeglądów technicznych, a także kontroli policyjnych. Jak dostać się do tego systemu? Nie jest to żaden problem i możemy zrobić to samodzielnie. Należy otworzyć rządową stronę historiapojazdu.gov.pl, na której trzeba będzie podać kilka istotnych danych na temat auta. Jest to zabezpieczenie, by osoby nieupoważnione nie mogły podglądać historii każdego auta. Potrzebny będzie więc numer VIN, data pierwszej rejestracji, oraz oczywiście numer rejestracyjny. Dane te często są dostępne już w treści ogłoszenia o sprzedaży auta, możemy więc dokonać sprawdzenia bez odchodzenia od biurka. Jeżeli jednak jednej z tych danych brakuje, trzeba będzie skontaktować się ze sprzedającym i poprosić o ich podanie. Jeśli ten z różnych powodów nie chce ich podać, powinna zapalić się nam lampka ostrzegawcza.
Jednak w przypadku, gdy chcemy nadal kupić dane auto, podczas oględzin należy poprosić o dowód rejestracyjny, w którym znajdziemy wszystkie wymagane informacje. Następnie możemy, w obecności sprzedającego, dokonać sprawdzenia auta za pośrednictwem smartfona, tabletu lub laptopa, porównując przebieg podczas ostatniego wpisu z tym widocznym na zegarach pojazdu.
Przebieg zapisany w komputerze silnika
Każdy współczesny samochód posiada elektroniczny wtrysk paliwa, a zarazem komputer silnika który nim steruje. W środku zapisywany jest również licznik przebiegu, a co bardzo ważne dzieje się to zupełnie niezależnie od wskazania, które zapisują zegary we wnętrzu pojazdu. Jeżeli więc liczniki były wymieniane, albo chcemy mieć potwierdzenie że wskazanie jest prawdziwe, należy podłączyć się do auta skanerem diagnostycznym i dokonać odczytu przebiegu zapisanego w elektronicznej jednostce sterującej. Nie każdy sprzedający zgodzi się jednak na takie podłączenie, dlatego warto zabrać auto do autoryzowanej stacji obsługi, gdzie podłączenia i odczytu dokonają fachowcy. Jeśli również na takie działanie sprzedający zgodzić się nie chce, to należy bardzo poważnie rozważyć czy chcemy w ogóle jechać obejrzeć taki samochód. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że tak jak legalnie można wymienić liczniki gdy stare ulegną uszkodzeniu, tak samo możliwa jest też usterka i wymiana komputera silnika. Wtedy przebieg tam zapisany może nie mieć nic wspólnego z faktycznym, jednak wtedy sprzedający powinien przedstawić nam jakiś dokument, który będzie dowodził że komputer silnika faktycznie został wymieniony.
Zapis przebiegu w innych podzespołach
Zależnie od tego jak współczesne jest kupowane auto, przebieg może być zapisywany dodatkowo w wielu innych podzespołach. Zazwyczaj będzie to elektroniczny sterownik systemu ABS, moduł wspomagania kierownicy, moduł immobilizera (często połączony z tzw. komputerem nadwozia), a w niektórych markach nawet sam kluczyk używany do otwierania i uruchamiania silnika pojazdu. W tym przypadku nie jest też tak łatwo wymienić konkretny podzespół, ponieważ oprócz przebiegu jest do niego przypisany numer VIN samochodu. Tak szeroka ilość zabezpieczeń sprawia, że cofnąć przebieg jest bardzo trudno, a w przypadku wymiany jakichś podzespołów konieczne jest zaprogramowanie ich pod dany samochód oraz wpisanie wszystkich wartości takich jak przebieg (a także pozostałą część konfiguracji elektronicznej).
Niestety zabezpieczenia te dotyczą zwykle marek premium czyli aut z najwyższej półki, których wartość nawet na rynku wtórnym także bywa bardzo wysoka (nawet pięciocyfrowa). Warto więc w takim przypadku być pewnym tego co kupujemy, a pomocna będzie właśnie możliwość dokładnej weryfikacji przebiegu pojazdu, wykorzystując trudny do złamania i obejścia system elektroniczny.
Sprawdzenie auta w zagranicznych bazach danych
Jeszcze jedną możliwością weryfikacji przebiegu jest wysłanie zapytań do zagranicznych baz danych, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku pojazdów sprowadzonych. Na zachodzie europy przebiegi zapisywane są wyjątkowo często, nie tylko w czasie przeglądów czy kontroli policji, ale także podczas wizyt w autoryzowanych stacjach obsługi, czy nawet zwykłych warsztatach. Pewien wgląd do baz zagranicznych można uzyskać przez stronę historiapojazdu.gov.pl, jednak otrzymamy stamtąd jedynie zero-jedynkową informacje czy potencjalnie przebieg mógł być cofnięty. Chcąc upewnić się co do informacji zapisanych tamże, najlepiej podjechać do autoryzowanej stacji obsługi i poprosić o pełną weryfikację historii pojazdu. Technicy będą mieli dostęp co najmniej do historii, która zapisywana była podczas wizyt w ASO, co pozwoli ustalić faktyczny przebieg auta. Możliwe jest też skorzystanie ze specjalnych serwisów internetowych, które odpłatnie przedstawią nam dużo większą ilość informacji, które można znaleźć w rządowej bazie danych dostępnej w sieci za darmo. Dodatkowo znajdziemy tam zrzuty ekranu ogłoszeń sprzedaży w przeszłości, z których również można się wiele dowiedzieć na temat przebiegu auta, ale również historii pod względem wypadków i uszkodzeń. Takie sprawdzenie wymaga zwykle jedynie numeru VIN, niepotrzebna jest data pierwszej rejestracji oraz numer rejestracyjny.
Ogólna ocena stanu wizualnego samochodu
Jeżeli auto ma już swoje lata, albo dane dotyczące przebiegu są niepewne a wciąż chcemy dany pojazd kupić, warto dokonać jego ogólnej oceni wizualnej. Nie znaczy to, że nawet mają zweryfikowane dane o przebiegu nie należy samochodu dokładnie obejrzeć, jednak w sytuacji jak wyżej jest to wyjątkowo istotne. Sprawdźmy więc stan lakieru, wgnieceń, złego spasowania elementów, które mogą świadczyć o wypadkowej przeszłości. W przypadku starszego auta bezwzględnie trzeba obejrzeć podwozie, aby sprawdzić czy nie uległo nadmiernej korozji. Następnie patrzymy na wycieki z silnika, skrzyni biegów, mostu napędowego, baku, układu hamulcowego i innych. Dokładnie oglądamy wnętrze, a zwłaszcza stan kierownicy, dźwigni zmiany biegów, a także ewentualnych przetarć na fotelu kierowcy. Duże zużycie wspomnianych elementów to znak, że samochód przejechał sporo kilometrów i wtedy niska wartość przebiegu na liczniku powinna zdecydowanie wzbudzić w nas podejrzewania.
Podsumowując, w taki sposób można zweryfikować przebieg pojazdu:
- sprawdzić historię przeglądów technicznych na historiapojazdu.gov.pl
- sprawdzić przebieg zapisany w komputerze silnika, a nie tylko na zegarach
- sprawdzić czy przebieg nie został zapisany także w innych podzespołach
- sprawdzić pojazd w zagranicznych bazach danych
- nie ufać jedynie liczbom, zawsze sprawdzać ogólny stan auta
Przebiegi samochodów kupowanych na rynku wtórnym to zdecydowanie temat rzeka. Szansa że liczba wyświetlona na licznikach będzie zgodna z rzeczywistością zdecydowanie nie wynosi sto procent. Dlatego też przedstawiliśmy proste sposoby na weryfikację przebiegu samodzielnie, albo z pomocą fachowców w autoryzowanej stacji obsługi. Korzystając z tego poradnika zdecydowanie zwiększasz prawdopodobieństwo, że kupisz auto którego przebieg będzie zgodny z tym, który deklaruje sprzedawca.