Rynek motoryzacyjny to ciągła zmienna, która powoduje, że pojawiają się wciąż to nowe ogłoszenia o sprzedaży pojazdów. Wystarczy spojrzeć do świata wirtualnego, aby przekonać się, że bez trudu można znaleźć samochód na rynku wtórnym. Jednak wiele osób uznaje, że warto pójść o krok dalej korzystając z ofert, jakie można znaleźć na rynkach zagranicznych. Dużą popularnością cieszą się auta z Niemiec, które sprowadzane są często przez firmy, jak również przez samych klientów indywidualnych. Co należy wiedzieć na ten temat? Oto krótki poradnik dla tych osób, które chcą podjąć się tego wyzwania ciesząc się autem w dobrym stanie technicznym.

Ogłoszenia o sprzedaży

Jeżeli ktoś zastanawia się, gdzie można znaleźć auta z Niemiec, to nie będzie miał z tym dużej trudności. Ogłoszenia można bowiem znaleźć w wielu miejscach.

W internecie nie brakuje ogłoszeń od osób prywatnych. Ze względu na to, że Niemcy i Polska to dwa sąsiadujące ze sobą kraje, wielu tamtejszych sprzedawców ogłasza się także na polskich stronach motoryzacyjnych. Ogłoszenia można szukać także w komisach – na ich oficjalnych stronach. Odpowiednia kombinacja słów kluczowych sprawi, że w Google będzie można bez trudu uzyskać dostęp do takich stron WWW, gdzie samochodu będzie można bezpośrednio kupić w niemieckich komisach.

Kontakt ze sprzedawcą niemieckim

I tutaj należy od razu wskazać, że sprzedaż/zakup samochodu powinna być wykonana tylko przez osoby, które mówią biegle w języku niemieckim lub angielskim. Chodzi bowiem o to, aby móc swobodnie porozumieć się ze sprzedawcą. Jeżeli ktoś zdaje sobie sprawę z tego, że jego znajomość językowa nie jest najlepsza, jednak bardzo chciałby mieć auto z Niemiec, może zdecydować się na pomoc tłumacza lub specjalistycznych firm, jakie pośredniczą w takich transakcjach, Tylko dzięki temu będzie można zrozumieć, że wszystkie informacje zostały przekazane, a do tego nie doszło do jakiegoś oszustwa, jakie mogłoby w przyszłości spowodować problemy z autem.

Formalności związane z zakupem auta z Niemiec

Tzw. papierologii i formalności nikt nie lubi. Jednak bez nich nie ma szans na to, aby samochód z innego kraju sprowadzić do Polski.

Zanim jednak zostanie podjęta decyzja o zakupie, należy sprawdzić jedną rzecz. W pierwszej kolejności należy poprosić o numer VIN. To na jego podstawie, w rządowych bazach, można wygenerować raport, który pozwoli zapoznać się z historią pojazdu. Tak, aby mieć pewność, że ktoś zamierza kupić auto, które nie jest kradzione, nie miało cofniętego licznika, czy też posiada oryginalne części zamienne – o ile takowe zostały wymieniane.

Skoro decyzja o zakupie została podjęta, czas na załatwienie formalności. Umowa sprzedaży zawsze powinna zostać sporządzona w dwóch językach. Ewentualnie można zrezygnować z tej umowy, jeżeli samochód będzie kupowany w komisie. Wtedy podstawowym dokumentem stanie się faktura.

Najlepiej jeżeli ma się do czynienia z samochodem, który w kraju niemieckim został wyrejestrowany, dzięki czemu formalności po stronie polskiej będzie można zdecydowanie szybciej załatwić. Jeżeli tak nie jest, kupujący nadal może przewieźć samochód na niemieckich tablicach do kraju. Może załatwianie wszystkich dokumentów potrwa nieco dłużej, ale tym nie należy się przejmować.

Tablice wywozowe i inne dokumenty

Samochody wyrejestrowane powinny mieć założone tablice wywozowe, jakie należy załatwić w specjalnych urzędach. Aby mogło się to udać, potrzebne będą następujące dokumenty:

  • dowód osobisty;
  • umowa kupna/sprzedaży lub faktura VAT;
  • dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein) i karta pojazdu (Fahrzeugbrief);
  • potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia.

Ostatnim dokumentem, który należy mieć przy sobie, jest dokument potwierdzający ważność badania technicznego (HU). Wyjątkiem od tej sytuacji jest to, że potwierdzenie odbycia ważności badania zostało wbite w dowód rejestracyjny samochodu. Owe dokumenty pomogą załatwić tablice 5-dniowe, dzięki czemu do Polski będzie można wrócić na kołach, a nie na lawecie. Ciekawostką jest to, że tego typu tablice nie są honorowane w niektórych krajach, ale na szczęście w Polsce nie trzeba się tego obawiać.

Może się okazać, że na nowo zakupiony samochód potrzebne będą tablice eksportowe – droższe. To właśnie dlatego tak ważne jest, aby porozumieć się z niemieckim sprzedawcą, który powinien dążyć do wcześniejszego wyrejestrowania samochodu.

Czy samochód kupiony w Niemczech musi być ubezpieczony?

Okazuje się, że tak. Pomimo tego, że samochód za kilka godzin znajdzie się na polskiej ziemi, nie można będzie się nim poruszać po drogach, o ile nie będzie on posiadał właściwej polisy. Tak, kupujący auta z Niemiec również muszą dopilnować, aby dopełnić tą formalność, która na szczęście nie zajmuje dużo czasu.

Tego typu samochody muszą posiadać krótkoterminowe ubezpieczenie OC (eVB). Najlepiej jeżeli kupujący uda się do charakterystycznych budek, jakie mogą mieć napis “Autoschilder“. Dzięki temu dopięcie tych ostatnich formalności będzie można znacząco przyspieszyć w czasie. Pozwoli to na szybszy powrót do kraju, na czym na pewno zależy każdemu kierowcy.

Omawiając tablice i ubezpieczenie, nie można zapomnieć także o tablicach tymczasowych, za jakie również należy uiścić stosowną kwotę. Przyznać trzeba, że trochę tych formalności jest. Osoby, które wcześniej nie miały z tym doświadczenia, na pewno chwytają się teraz za głowy.

Może więc warto przemyśleć współpracę z firmą, która pośredniczy w tego typu zakupie. Dzięki ich wsparciu można być pewnym tego, że wszelkiego rodzaju formalności zostaną dopięte na ostatni guzik. Żaden kupujący nie będzie musiał obawiać się tego, że czegoś nie dopilnował, co może skutkować także otrzymaniem mandatu finansowego. Coraz większa liczba osób korzysta z pośrednictwa firm, jakie sprowadzają auta z Niemiec na życzenie swoich klientów.

Polskie formalności

Pomimo tego, że po przyjeździe do Polski niemiecka droga formalności się zamyka, to otwiera się ta polska. W końcu w polskich urzędach również należy zgłosić, że weszło się w posiadanie takiego samochodu. Co należy załatwić po stronie polskiej?

Oto trzy najważniejsze punkty, jakie na pewno należy dopilnować:

  • opłata akcyzy,
  • tłumaczenie dokumentów,
  • badanie techniczne i rejestracja.

Dlaczego taka a nie inna kolejność? Jest to ważne, ponieważ osoba, która nie ureguluje opłaty akcyzowej, nie będzie mogła dokonać legalnej rejestracji pojazdu w Polsce.

Akcyza to opłata, które regulowana jest w urzędach skarbowych. Ile będzie ona dokładnie wynosić? Wszystko uzależnione jest od tego, z jakim dokładnie samochodem ma się do czynienia. Najlepiej stawić się osobiście w US, gdzie trzeba będzie wypełnić druk AKC-U/S, mając przy sobie dokumenty auta. Dzięki temu panie na miejscu będą w stanie udzielić odpowiedzi na pytanie, ile dokładnie taka opłata będzie wynosić.

Nie można zapomnieć o tym, aby podczas wizyty w US złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o zapłaconym podatku akcyzowym, który będzie potrzebny do załatwiania formalności w kolejnych urzędach.

O czym nie można zapomnieć?

O tym, aby załatwić badanie techniczne w niemieckim samochodzie. Nawet jeżeli nowo zakupiony samochód całkiem niedawno takie badanie przechodził, nic to tak naprawdę nie znaczy. Uwaga! Na badanie techniczne należy wybrać taką stację kontroli pojazdów, która ma odpowiednie uprawnienia do tego, aby sprawdzać samochody z innych krajów.

Dopiero po wykonaniu badania technicznego, będzie można udać się do stosownego urzędu, aby móc dokonać oficjalnej rejestracji samochodu. Chodzi tu dokładnie o wydział komunikacji, który jest właściwy dla miejsca zamieszkania. Kierowca będzie miał do wyboru tablice tradycyjne, które są najtańsze lub też indywidualne za jakie płaci się powyżej tysiąca złotych.

Po wykonaniu wszystkich formalności pozostanie tylko cieszyć się z tego, że auto formalnie należy już do nowej osoby. Wiele osób korzysta z możliwości sprowadzenia auta z Niemiec, ponieważ w dobrej cenie można znaleźć pojazdy mechaniczne, które są w naprawdę dobrym stanie technicznym – w szczególności, jeżeli dokona się porównania z rynkiem polskim.